lördag, mars 21, 2009

Badhuset - Del 3

Det blev två besök på badhuset denna veckan. Känns riktigt skönt att ha rört på sig ordentligt. Men igår blev det så där äckligt igen. Det började när jag klev in i omklädningsrummet. När jag hittat ett ledigt skåp och börjat klä av mig blir jag nyfiken på vad damen snett bakom mig gör. Hon sitter på bänken och pillar med något. Försöker hon få på sig strumpan? Nej.. hon.. klipper tånaglarna. Eh... jätteäckligt faktiskt. VEM får för sig att sitta i ett omklädningsrum på badhuset och klippa tånaglarna? Jag funderar ett slag på om jag skall kommentera det olämpliga i valet av plats för damens pedikyr med väljer att avstå.

Inne i simhallen är det väldigt mycket folk och jag får återigen skarpa påminnelser om att jag passerat 30-strecket. Barn som leker mitt i motionsslingan blir störande moment och jag inser att jag med mening skvätter vatten på en tonårstjej som har ställt sig att utföra vattengympa mitt på raksträckan. Efter ett tag uppmärksammas hon av badvakten och får sig en tillsägelse. Till mitt stora nöje ser jag att han även pratar allvar med pojkarna som varit i vägen för min framfart.

Röd i ansiktet av ansträngning går jag med tunga men tillbaka till duschen för att snabbt inse mitt misstag. Vattengympan har precis avslutats och det är smockfullt i duschrummet. Det blir som att tävla om den sista parkeringen på IKEAs parkering en lönehelg. Flera gånger försöker jag hoppa in i en dusch när någon är färdig men andra kvinnor lyckas klämma sig framför. När jag väl fått en dusch inser jag att jag hela tiden ligger steget efter, nu är det istället fullt i bastun!

Jag tränger ner mig mellan andra människors skinkor (givetvis med handduk runt min egen rumpa) och slappnar av. Jag tittar dåsigt ut genom glasrutan till duschen och ser.. Vad ser jag?! En kvinna plockar upp en fotfil och... Japp. Hon filar fötterna i duschen. Alltså, hur tänker folk? Ska jag gå i hennes hudavlagringar sedan? Och det är inte riktigt de fräschaste av tänkbara hudavlagringar heller. Jag fösöker stirra på kvinnan så intensivt att hon skall känna mina blickar och inse sitt misstag, men nix, här känns inte av några vibbar. Hon filar förnöjt vidare och går sedan ut i omklädningsrummet.

Lotten, jag är djuuuupt tacksam för att du har visat mig vägen genom att använda tofflor i badhuset.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha! jag är så grymt imponerad att du fortfarande går dit (och tacksam).Väntar spänt på del4. vad mer kan hända egentligen.

L8 sa...

Ja, jag börjar nästan bli imponerad av mig själv. Hur mycket tål jag? För min del hoppas jag INTE att det blir en del 4, men jag skulle inte bli förvånad...

Anonym sa...

E de så att du lite kryptiskt menar att du hellre vill gå på Sturebadet?