måndag, mars 19, 2007

Skön helg!

Jag har haft en så skön helg. I fredags gjorde Johan och jag entrecote med svamprisotto och vitlöksbröd, helt ljuvligt. Mossiga som vi är kom vi i säng ganska tidigt vilket gjorde att vi faktiskt var uppe i en anständig tid på lördagen. Katarina tog med mig på en utställning med Jesper Waldersten på Kulturhuset som var riktigt bra, rolig var den dessutom. Som grädde på moset hade K varit på en guidad tur av en fotoutställning i samma hus, så man kan säga att jag fick en alldeles egen gudie på den. Sally Mann heter fotografen och det var lite roligt att hennes bilder väckt stor debatt i USA. Pga vadå? Jo, nakna barn och en familj som kissar. Är inte det USA så säg?

I söndags blev jag sugen på att baka. Eller, rättare sagt, jag hade laddat några dagar för att baka. Jag bakar ytterst sällan, det kanske händer en till två gånger per år. Oftast blir det tämligen misslyckat. Fråga bara de som arbetar på Trigger. Sist jag skulle baka tog jag, glad i hågen, men mig två vad jag trodde var Tigerkakor på moppen till jobbet. För att få plats med dem mellan benen (På moppens fotplatta, inget annat!) var jag tvungen att ställa kakformarna på högkant. Inga problem tänkte jag, eftersom de var mjuka kakor med lite stuns i. Jag hade helt fel. Tydligen hade jag inte bakat kakorna helt färdigt, vilket gjorde att när jag väl plockade fram kakorna ur kylen (bara det visar att jag har noll koll) och liksom skulle överraska med lite hembakat så var det ungefär en fjärdedel av kakan i formen. Och inte bara det, den stackars fjärdedelen som var kvar var obakad smet!

Tydligen (har jag insett efter mycket grubblerier så här i efterhand) hade kakan bestämt sig för att lura mig (jag anar en komplott) och skapat en mycket trovärdig skorpa längst upp i formen. Under ytan fanns dock något helt annat, nämligen bara smet. Nu är ju inte Triggerianerna otacksamma på något sätt, så i stort sett all deg gick åt. Som någon snäll själ yttrade sig; det är ju ändå för smeten man bakar.

I alla fall. I söndags bakade jag två sorters muffins OCH chokladkakor. Och de blev bra! Jag kanske blir gift en vacker dag trots allt. Givetvis tog jag bildbevis.

När man har ätit kakor måste man promenera. Vi tog oss längst ut på Djurgården och fick en jätteskön promenad. Rejäla kåkar hittade vi också.

Jag hann även med att se på när Johans lag spelade säsongens sista basketmatch. Eftersom jag inte är särdeles sportintresserad började jag efter ett tag att fota lite, man kan väl säga att jag kombinerade nytta med nöje. Jag hade riktigt roligt med att leta efter den perfekta kombinationen mellan tid och slutare och tog massor av bilder. Tills det slog mig. De kanske tycker att jag är något slags pervo som sitter här och fotar för fulla muggar på en massa svettiga karlar i linnen och shorts! Pinsamt! Sedan smög jag ner kameran och planerade oilka tidskrifter som jag eventuellt skulle kunna representera om någon ifrågasatte min hobbyverksamhet.










6 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, tror du att det finns några kakor kvar när jag kommer och hälsar på?

L8 sa...

Jag måste ändå ha gjort något fel, för det verkar som att kakorna dunstar? Men det är lugnt, är de slut tills dess så bakar jag fler!

Anonym sa...

E de Johan på basketbilden eller? Varför har han inget nummer på ryggen som dom andra pojkarna. E han målvakt eller?
Kakorna såg ju jättebra ut, på bild. Dom skulle t.o.m. göra din farmor glad.

Anonym sa...

Jag tycker oxå om kakor.... Men du tar väll med dig till ¨kröckle¨ till sommaren....

L8 sa...

Jag kan baka så att hela Christians båt blir full med kakor, bara jag får plats också!

Anonym sa...

crille har alltid plats för tjejer.....