onsdag, januari 16, 2008

Galningarna i rulltrappan

De som har besökt Stockholm en eller flera gånger har snabbt lärt sig att det här anses som det värsta tänkbara att stå till vänster i rulltrappan. Stockholmarna står antingen lydigt till höger eller så går de i rask takt till vänster. Och ve den som står still till vänster!! Inte bara möts man av dödande blickar från de som susar förbi i motsatt håll, utan värst är det med de som närmar sig bakifrån i trappan och vill gå förbi. Missar man att någon vill gå förbi så kan man tydligen inte säga: "ursäkta" eller "Förlåt, jag behöver gå förbi". Nej, av någon outgrundlig anledning börjar de personerna att hosta lite eller mummla något i stil med "djälva idiot, galning" eller bara suckar högt för att de skall få uppmärksamhet. Vad hände med ett enkelt "ursäkta"?!

Jag har ju i vilket fall som helst vant mig vid att aboslut inte stå till vänster (skulle aldrig falla mig in att gå i rulltrappan, den är ju gjord just för att man skall slippa det). Men idag kom ett nytt scenario. Rulltrappan stod still. Jag promenerade då ner men insåg att även nu fanns det de som ville köra om i vänsterfältet, men nu inte i vanlig gångtakt, utan fullkommligt rusandes för att komma upp i samma hastighet som de skulle haft om rulltrappan fungerade! Häpen promenerade jag vidare och tänkte jäkla 08:or.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns än idag när Lidköping skulle få sin första rulltrappa. HM skulle öppna en butik som hade två plan. Det var stort! (Frågan är om det finns någon mer rulltrappa än den i Lidköping idag?) Hur som helst så blev det ett himla rabalder för rulltrappan hade skickats till Linköping.

L8 sa...

Ha ha ha! Skön anekdot, Christin!

Anonym sa...

Jag är en av dessa galningar. Jag ser det som motion. Vi har högertraffik i Sverige.

Anonym sa...

Där i Lidköping på HM är det inte så noga vilken sida man står på.

Anonym sa...

Går det att springa framåt i vagnarna på tunnelbanan också?

L8 sa...

Tro mig pappa, hade det gått så hade de gjort det!

Anonym sa...

Lite sen med att läsa din trevliga blogg.Ialla fall, som äkta lantis åker jag inte rulltrappa ofta.Och har inte en aning om vilken sida man ska stå, tack för tipset.Dessutom tycker jag det är lika roligt som mina barn att åka.Ser fram emot att besöka Stockholm så kan du kanske visa dem bästa åken.