torsdag, januari 10, 2008

Mad men

Nästa torsdag skall jag bänka mig framför Kanal 9 och se deras nya serie Mad men. Så här skriver de själva om serien och jag tycker det låter lovande!

Från en av skaparna av Sopranos kommer den nya amerikanska dramaserien Mad Men. Det är 1960-talets New York och männen och kvinnorna på reklambyrån Sterling Cooper Advertising Agency är några av toppnamnen i branschen. Mästaren av intriger och den ledande reklamaren Don Draper är på toppen av sin karriär, men det finns de som gärna skulle vilja ta hans plats. Manusförfattaren och exekutiva producenten Matthew Weiner ligger bakom den här serien om männen och kvinnorna på Madison Avenue som var pionjärer inom reklamvärlden under 1960-talet.

När jag började som en liten osäker 19-åring i branchen så hamnade jag på f.d. Edsel som hade varit en av 80-talets stora byråer i Göteborg. Då jag anlände var vi blott 10 kollegor men i de svunna dagarna hade de varit så många fler och ryktena gick fortfarande om hur det hade gått vilt till på dåtidens fester med mörkerrum och vad den tidens teknik förde med sig. Ord som "kontorsstolslopp" och "förra årets reklambyråfest" skapade små luriga leenden lite överrallt.

Så hur kan det då inte ha varit på 60-talet i NY? Skall bli spännande att se.

Bild lånad från kanal 9

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, det låter ju spännande. Kul att bloggen kommer med tv-tips.