måndag, maj 07, 2012

Paris!

Clara och jag drog till Paris. Skulle kunnat vara en titel på en bok men det var vår helg. En väldigt fin helg blev det. Jag var lite orolig innan hur det skulle gå med tanke på att barnet inte gillar att åka vagn och att jag, efter att ha bett en kollega som bott i Paris om tips, fått ett ganska långt mail om hur krångligt det är att ha med barn till Paris. Men det gick fantastiskt bra. Clara sken som en sol i stort sett hela tiden, hon njöt av att hälsa på främlingar till höger och vänster och gillade att gå på restaurang, trots den sena timmen. Och så var ju mormor där, det var ju minst sagt populärt!

Jag är väldigt nöjd med att jag gjorde lite research innan vi åkte. T ex hade jag kollat upp lite lekplatser och parker, för att gå med en liten dam på stan går inte om hon inte fått springa av sig först. Och jag måste säga att det var inte bara Clara som njöt av Luxemburgparken, den var fantastiskt fin att strosa i. Och det är något speciellt att hänga en stund bland franska familjer som tillbringar en del av sin lördag på lekplatsen. Man ser hur de umgås, hör pratet och känner sig lite fransk för en stund.

När väl de små trumpinnarna hade fått pinna på ett tag var det lugnt att gå vidare. Med ett sovande barn i vagnen kan man gå i affärer! Och på tal om vagn, hon har blivit helt kär i sin nya paraplyvagn så hon åkte mer än jag hade trott även om det behövdes pausas då och då och promeneras lite.

Vad som helt enkelt inte funkar i Paris med ett litet barn är taxi med barnstol. Det går helt enkelt inte att få tag i. När vi skulle åka hem var jag väldigt noga med att be receptionisten om en taxi med barnstol. Javisst, hade de sagt på taxi-bolaget, inga problem. Tror ni taxin hade någon stol när den kom? Nä inte då! Och då var det på tok för sent för att börja rodda med tåg eller buss. Så det var ångestfyllt att åka till och från flygplatsen tyvärr. 

Även om allt tar lite längre tid när man reser med ett litet barn så hann vi med en hel del. Vi gick på en gata (Rue Vavin) som kantas av nästan enbart barnkläder och barnskor. Vi var på Ralph Laurens restaurang och åt lunch. Mycket flott och gott. Mammas ögon glittrade ikapp med Parisarnas ädelstenar där. Jag är imponerad över personalens förmåga att hålla minen när jag klev in med mitt Hitlerplåster till mustash.

Vi råkade på en affär av en slump som var som ett lyxvaruhus för barn. Bonpoint på Rue de Toumon. Jag säger bara, oj! Fantastiskt fin butik med så fina kläder och så fint presenterat. Dessutom hade de en koja mitt i butiken där Clara stormtrivdes så man kunde lugnt gå runt och titta medan hon satt och ritade. Kolla in hemsidan: www.bonpoint.com. Och nej, det var inte alls billigt. Jag tittade på ett par sandaler och hoppsan, de kostade bara 119 euro. Men det var väldigt kul att kolla.

På vägen hem hade de en lite rolig grej i skötrummet på flygplatsen, en stol på väggen där man kunde spänna fast barnen medan man packade upp/ihop sina saker. Väldigt praktiskt och roligt för barnet. En stund i alla fall. 
Så på det hela, en väldigt bra helg!

 Clara diggar gatumusikernas sång och myser


Mamma och Clara kollar in menyn på Ralp Lauren


På lekparken


Man är väl cool


Den fantastiska barnbutiken


... med den otroliga skoavdelningen!


Jag ville köpa allt


Men det gick naturligtvis inte. Men det var kul att titta.


Clara gillade att titta ut på Parisarna.


Inte så goda, men fina!



Det hanns med att rita lite också


Och äta goda tomater


Den praktiska stolen


En trött flicka

1 kommentar:

Carin sa...

Fina tre generationer!