lördag, juli 28, 2007

Christiania

Vårt besök i Danmark är över för denna gången. Det har varit en kanonhelg och jag är riktigt nöjd. Jag är så glad att vi gjorde denna lilla utflykt innan jag skall tillbaka till vardagen och söndagsångesten.

Varje gång jag är i Köpenhamn slås jag av hur skön den staden är. Och denna gången har vi upptäckt ett fränt område; Christiania. Jag vet, många har varit där, men jag har inte lyckats släpa mig dit förrän nu. Vilket ställe! Jag skall erkänna att jag först var lite skraj. Det stod folk och värmde sig vid elden ur tunnor, precis som i NY, och den söta doften låg tung längs med gatorna. (var det kanske därför jag uppfattade besöket i denna stadsdel som så trevligt?) Men jag blev glatt överraskad av hur färgglatt det var och hur smart tänket med Christiania är (ok, just biten med droger är kanske inte helt 100, men att de har extremt låg brottslighet p.g.a. att man åker ut om man inte sköter sig, de har egen barnomsorg, de återvinner det mesta o.s.v.)

Även besöket på Tivoli var toppen, god mat och roliga slänggungor högt upp i luften. Vi besökte ett café som var helmysigt, det ligger i en gränd in från Strøget, in bakom Royal Copenhagens butik. Tårtorna ligger under stora glaskupoler och väggmålningarna imponerade definitivt på mig. Det var ett ställe jag varmt kan rekommendera. Att man plockar sockerbitarna ur dyrbart porslin från butiken känns lyxigt. Självklart är det inte billigt, men värt varenda krona.

Efter en lätt hysterisk jakt på billigt vin for vi över bron igen och tog en liten turné runt min släkt i Skåne. Där hittade vi en fin gammal nedlagd Gulfstation som var tacksam att fota. Typiskt nog glömde jag fota släktens nyanlända Julia, jag blev så tagen av hennes långa tår och söta mun.













1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt!!!