måndag, februari 23, 2009

Fika & brunch!

Jag har haft en så skön helg när Christin var uppe och hälsade på. I fredags åt vi gott och tvingades kolla på "På spåret" eftersom det tydligen har blivit Johans favoritprogram. (Ja, han mummlar svaren högt för sig själv).

I lördags testade vi det nya fiket som ligger ett par hundra meter bort från vårt hus. Jag var lite spänd inför besöket, skulle det bli en fullträff så är det ju ypperligt promenadstråk att ta till fiket. Jag kan så här i efterhand inte riktigt komma underfund med vad jag egentligen tyckte.

Redan när vi klev in blev vi varse om att det kanske inte var det vanliga standard-cafeet vi hade att göra med. Det var ganska rörigt och jag insåg snabbt att ägaren till fiket inte har satsat hela budgeten på inredningen - vilket nog kan vara väldigt klokt men gav ett lite... taffligt intryck.

Menyn var helt ok, lunchalternativ för 65:- är ju bra. Vi beställde varsin canneloni. Vi satte oss att vänta vid ett bord och vid det laget hade vi lagt märke till att vi var de enda kvinnliga gästerna. Övrigt sällskap bestod av mc-killar rakt igenom. I fönstret låg mc-tidningar och här och var skymtades HDs logotype. Fine, inga problem, men tanken dök upp ganska snabbt att ägarinnas manliga sällskap kanske inte är innehavare av en Kawasaki på 150 hästar.

Den man som vi senare insåg måste vara just ägarinnans man satt ett bord bort i sin HD-mössa och småpratade med henne. Döm om vår förvåning när han nämnde att han såååå gärna hade fått biljetter till Madonna. Han sa att han hade ju faktiskt inte varit på konsert sedan Robbie Williams. Det var så sött. Han var sig själv för en stund.

Maten var helt ok, inga underverk men godkänd. Att bli serverad av en kvinna som säger; BRUDAR! MAT! Är ju kanske inte varje dag. Jag kommer definitivt att återvända, kanske inte för att det var så fantastisk mat som att det var en rolig miljö och att det ligger på gångavstånd. När man blivit förortsbo får man inte vara för kräsen.

På söndagen njöt vi av en brunch på Mornington på Nybrogatan. Jag gjorde storstilad entre genom att välta ner båda salt - och pepparkar i en soffa. Sedan åt vi. Och åt. Och ÅT. Jag avslutade hela kalaset med två våfflor. Verkligen nödvändigt.



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag åt bara en så jag orkade några kakor också.