söndag, december 27, 2009

IKEA

Vi har gått och suktat efter en ny soffa här hemma. Den vi har är jättefin - en gammal 50-talare av märket Dux som är nätt och stilren - men inte så bekväm och den skulle behöva rustas upp lite. Så för flera månader sedan hittade vi en soffa vi ville ha på IKEA. Att köpa soffa blir oftast en dyr affär (iof inte den vi har nu, den kostade 500 kr) så vi har dragit lite på det. Men idag var det dags, vi åkte ut till det stora varuhuset för att beställa soffan.

Sagt och gjort, vi var ju knappast ensamma i Barkaby, men vi gjorde vår beställning och gled vidare genom varuhuset och plockade på oss lite andra grejer. När vi närmade oss kassorna började Johan se svettig och lätt irriterad ut. Han hade fått nog av shopping och ville bara ut därifrån. Därför var jag inte helt poppis när jag slängde ur mig att jag "bara" skulle kika in i Fyndhörnan också. Jag vet att jag aldrig hittar något där, men man vill ju liksom bara kolla. För säkerhets skull.

Idag var det vår tur. I Fyndhörnan står soffan vi precis beställt. Rätt modell, rätt färg, rätt storlek. På allvar. Jag går fram och lyfter lite nonchalant på lappen som skall informera mig om felen på produkten. Det står "35% rabatt. Orsak: Ev. smutsig." Jag tittar på soffan. Ja, det är lite smuts på ryggstödet. Smuts som i att någon unge hängt på soffan och skorna skrapat emot. Smuts som jag ser att jag lätt får bort med en fuktad tumme.

Jag fick lätt panik. Här var soffan, 3000 pix billigare än den vi just beställ på ovanvåningen. Jag ringde Johan som så klart inte svarade. Jag ringde en gång till. Inget resultat. Jag ville verkligen inte lämna mitt fynd, men fick springa ut och hämta honom. Lite LÄTT exalterad berättade jag om mitt fynd och placerar därför Johan i soffan och letar reda på en anställd. Jag får veta att soffan är oanvänd, någon har beställt en sådan soffa men fått den i fel färg, och här står den nu dagen efter i fyndhörnan. Lycka!

Som om inte det vore bra nog så är alla superhjälpsamma, en anställd tar hand om vår kundvagn medan den andra makulerar vår tidigare beställning. Vips så har vi fått en hemkörning på vår soffa och vi kan åka hem. Så nu sitter jag här i vår nya soffa, som är jättefin och dessutom billig! Som sagt, jag är LÄTT nöjd.

3 kommentarer:

Christin sa...

Sweet!

klabbe sa...

Gött jobbat

K sa...

Tummen upp!