tisdag, december 01, 2009

Julkalender

Det går trögt nu. Det här är den värsta tiden på året för mig att komma upp ur sängen på morgonen. Det började i måndags med att jag skulle vara på jobbet en halvtimma tidigare. Bara en sån sak. Jag ställde klockan på 06.40 och somnade i söndags.

Måndag vaknar jag av menigen "Lotta, du har glömt ställa klockan". Total förvirring. Aha, man skall inte bara ställa tiden, utan även sätta på alarmet. På så vis. Bra början på veckan, verkligen. Kommer till jobbet flåsandes, ont i magen och andning som inte går djupare än till svalget. Det tog fram till tidig eftermiddag innan jag började få normal puls igen.

Så var det dags i morse. Denna gången har jag satt igång larmet så den simulerade soluppgången funkar men det är min hjärna som inte vill funka. Jag sätter mig på sängkanten och då vet både Johan och jag att jag riskerar hamna i det "apatiska" tillståndet. 5, 15, 15 minuter kan gå utan att jag knappt rör ett finger. Men idag hade J ett trumfkort. Han sa "Lotta, titta julkalendern har ju börjat på TV". Plötsligt satt jag i soffan, omvirad av mitt täcke och tittade storögt på första avsnittet av julkalender. Bra trick där J!

Jag brukar alltid köpa en chokladkalender till J. Men sedan i somras kör vi en nyttigare kost här hemma och till den hör inte riktigt några choklad-julkalendrar. Så, idag köpte jag en och innan J hade kommit hem såg jag till att snyggt sprätta upp den limmade kanten och byta ut alla chokladbitar mot nötter och russin!

När han kom hem tittade han lite tveksamt på mig och sa "vad gulligt av dig, men jag ska ju inte hålla på att äta choklad?". Jag sa att "några få bitar kan ju inte skada". Men han stod på sig och efter lite diskuterande fram och tillbaka stampade jag foten i golvet och sa "men bara öppna den, ok?!"

Han blev glad tror jag. När han väl öppnade.

6 kommentarer:

Christin sa...

Men vad fan!!! Bytte du ut chokladen! Du är en sån som kommer kommer ha frukt i kidsens godispåse på födelsedagskalasen.

Anonym sa...

Den där chokladen som blev över ....

L8 sa...

... Får barnen som följer med sina föräldrar på glögg-after work hos oss på fredag. Någon tröst skall de ju ha när de ser sina föräldrars glansiga blick.

Linda O. sa...

Om jag hade fått en chokladkalender av Micke med nötter och russin i då hade jag fan blivit förbannad, sålt huset och tagit Jack med mig och flyttat. Eller nåt i den stilen...

Josefin sa...

Haha, det där låter lite likt när jag beställt blombud till Henke på alla hjärtans dag. Till hans hotellrum. På Åland. Och han tyckte jag blev grinig av ingen anledning, vad spelade det mig för roll som var i STHLM att han inte hunnit till hotellrummet ännu? Grymt! :)

Patrik sa...

*läser Christins kommentar och trycker på "Gilla"*