fredag, januari 14, 2011

Att få sova

Jag är så fantastiskt glad över att Clara sover så bra på nätterna. Jag är en sådan människa som väldigt snabbt bryts ner om jag inte får sova ordentligt. Det kan funka någon natt eller två att sova få timmar men sedan blir jag snabbt nedstämd och ledsen om sömnen inte funkar. Det är trist, jag har många gånger önskat att jag inte var så lättstörd med det där men så är det bara, det är bara att acceptera.

Därför är jag så lättad att Clara sover hela nätter nu. Jag ammar henne och ger lite ersättning vid halv tolv till strax efter tolv på kvällen och sedan sover hon till 7-snåret! Då käkar hon igen och vi hinner prata lite med Johan innan han går till jobbet. Sedan kommer efterrätten, vi somnar om! Jag sover till strax före tio vilket innebär ca 8,5 timmars sömn. Helt fantastiskt! Jag är fullt medveten om att detta kan vända när som helst, men att ha fått starta min tid som mamma på detta sättet ger onekligen mig en chans att vila efter förlossningen och jag kan vara en glad och pigg mamma när vi är vakna.

Det är ju å andra sidan svårt att inte vara glad när man tittar på den här glada tjejen!



5 kommentarer:

danquen sa...

Tur att hon plockade de bästa generna av oss.

Christin sa...

Alltså, hon är ju så söt så man smäller av!

Linda Bohlin sa...

Fan, Lotta... Du har det bra du. Jack fyllde 2 år i förra veckan och sen han kom har jag nog inte sovit en hel natt. Nu ska jag dock inte skylla allt på den stackarn men jag har liksom vant mig vid att vakna så även fast hans håller sig lugn så vaknar jag ändå och ligger vaken ett tag. Suck... Ja, ja, han är också ett glatt och välanpassat barn så jag ska inte klaga.
Håller på med körkortet nu så vi kanske kan övningsköra ut till dig nån dag snart?

Kram!

L8 sa...

Linda: min tid kommer säkert då hon kommer sova dåligt på nätterna, men det är ju bara att passa på att njuta nu. Jag är riktigt nyfiken på hur Jack ser ut nu, han var ju pytteliten sist jag såg honom!

Du får gärna öva på att köra ut till oss, varmt välkommen!
Kram

CECILIA sa...

Underbart!!! Låter precis som Liv, och hon har fortsatt sova bra. Jag säger också alltid likadant "jag vet att det kan ändras" som ett mantra för att man inte vill jinxa det hela, men samtidigt så tror jag att det faktiskt finns barn som faktiskt sover bra! Liv sover nu 19-7, och då tar jag upp henne för en sk dreamfeed innan jag går och lägger mig vid halv elva. Googla det, funkar på cirka 50% av barnen. Sjukt söt unge btw:-)