tisdag, juni 24, 2008

Vad är det huset gör med mig?

Det är vad jag börjar undra när jag kl 21.45 står på Coop i Bromma, hetsigt letandes efter något att göra saft i. Japp, igår stack sambon och jag ut och plockade fläder och sedan var det jag som stod i köket och inandades fläderångor och kokade saft! Inte hade jag en aning om hur stort kärl som behövdes till det? Varken största grytan eller biltvättshinken kändes bra. Men på Coop, där fann jag en 30 liters spann som är avsedd att brygga vin i. Så nu kan vi göra massor med saft. Givetvis körde jag på med dubbel sats genast, så om det blir bra kan vi nog bjuda alla vi känner på hemgjord saft i sommar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Får man lägga in en önskan när du ändå är i saft tagen, plommonsaft.
Har det blivit några gurkor och tomater än?

Anonym sa...

Jorå, gurkorna spirar. 7 liter(!) flädersaft. Det kommer förmodligen lukta fläder om huden i sommar.

L8 sa...

Ge mig ett recept på hur man gör plommonsaft så är vi definitivt ett steg närmre...

Anonym sa...

Plommonsaft
1 kg (1 1/4 liter) plommon, väl mogna
2 dl vatten

Till 1 liter saft:
5 dl socker
ev 1 krm natriumbensoat


Skölj plommonen och lägg över i kastrull. sjud med vattnet tills de kokat sönder. Sila igenom silduk.
Mät upp saften och häll tillbaka i grytan. Tillsätt socker efter mängden saft. Koka upp och skumma.
Häll den heta saften i uppvärmda flaskor och förslut väl. Förvara svalt.
Tillsätt konserveringsmedel om förvaringsutrymmet är för varmt.

L8 sa...

Det där lät ju inte som någon omöjlighet. Vet bara inte vad det innebär att skumma den? Du är ju alltid välkommen hem till oss, men när plommonen är mogna är du mer än välkommen att hjälpa till att producera saft :)