tisdag, augusti 24, 2010

Var inte lat

Jag är inte särskilt insatt i politik. Faktum är att det flesta jag umgås med inte engagerar sig så väldigt i politiska frågor och vi vädrar sällan ens våra åsikter om ämnet när vi träffas. Fast, så kanske man inte kan säga heller. Vi pratar ju om ifall vi skall renovera källaren eller inte. Och vi pratar ju om ifall man skall binda elpriset eller inte. Vi pratar om hur det var när jag fick åka in till sjukhuset för de trodde att jag hade en propp. Vi pratar om hur det skall bli när jag blir föräldraledig. Dvs vi pratar om Rot-avdrag, vi pratar miljö- och energifrågor. Vi pratar vård och vi pratar om Försäkringskassan. Det är ju politik utan att vi riktigt tänker på det. Jag gör i alla fall oftast inte det.

I många länder kämpar folk fortfarande för att få en chans att säga vad de tycker. De kan riskera sina liv för att få lägga lappen i lådan och då vet de ändå att hanteringen kan vara hur korrupt som helst när den skall transporteras vidare.

Det är inte solklart för alla hur man ska rösta, långt ifrån. Men vi HAR en röst. De som inte utnyttjar sin röst lämnar plats åt andra att träda fram mer. En Sverigedemokrat till exempel.

Var inte lat den 19 september. Det tar dig 15 minuter så har du varit med och bestämt. Och det är inte fel att rösta blankt.

4 kommentarer:

Christin sa...

Helt rätt!

Fru Danckwardt sa...

Lotta for president ! Lita på mig jag ska rösta !

danquen sa...

Word!

Anonym sa...

Så sant, så sant. Så rätt så rätt.