tisdag, oktober 30, 2007

Ett gäng nördar



Ett gäng nördar. Det är verkligen den tanken som slår mig när jag anländer till Biograf Park för att se filmen Helvetica. Vi är alla där för att se en film om ett typsnitt. Kraftigt nördigt faktiskt. Fast samtidigt alldeles, alldeles...underbart! Här finns människor som går igång på att prata ligaturer och huruvida man behöver anpassa sig till typografiska regler eller inte.

Filmens skapare gary Hustwit är där, det är hans första film och han verkar ganska positivt överraskad att han lyckats fylla en stor biosalong en regnig tisdagkväll i Stockholm som ligger en bra bit från hans hemland USA.

Filmen rullar igång och det är ungefär som jag väntat mig. Fast bättre. Vi bjuds på mycket form och fantastiskt härligt insnöade människor som tillbringar hela sina liv med att rita typsnitt. Människor som en av dem själva uttryckte: “Vissa går ingång på att se tjejers rumpor, jag går ingång på typsnitt”. Man får se de första pappersskisserna av Helvetica, de ligger i en pärm långt ner i ett källararkiv i Schweiz. Ganska faschinerande att tänka sig att det är ett typsnitt som numera finns installerat redan från början när man köper en PC eller Mac. Det är såklart även en bidragande orsak till att så många känner igen typsnittet.

Jag kikar runt lite i biosalongen och hittar gamla klasskamrater från Forsbergs både på raden bakom och framför mig. Mmm, inte konstigt att jag trivdes på skolan, vi är ju lika nördiga allihop!

Efter filmen följer en paneldiskussion ledd av Dennis Dahlqvist. Den är ok men inte otroligt intressant. Det jag lyssnade mest till var att en kille i panelen arbetar med att ta fram nytt profilprogram till den Engelska posten. Där har man testat Helveticas läsbarhet gentemot Futura och ett annat, serif-typsnitt. Helvetica tog lätt hem segern.

Jag fick mycket inspiration av filmen och det var väl egentligen det krav jag hade. Det kan mycket väl hända att jag köper den när den komemr på DVD. Den kanske inte är första hands valet en fredagkväll, men en regning tisdagskväll som igår fyller den sin uppgift. Mer inspiration åt folket!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det kanske finns ett 12 stegs program för dig L8...

L8 sa...

Tror du 12 steg räcker?

Anonym sa...

Annars får vi väl stänga in dig i det vadderade rummet med tröjan som man knäpper där bak på...

Anonym sa...

Hur lång var filmen?

L8 sa...

Filmen var ca 1,5 h. Sedan var det ca 30 minuters debatt efteråt.

Anonym sa...

Finns på alla PC och Mac sa du, jag kollade, å inte hade jag något sånt! Har ni andra de?

Anonym sa...

Ronny, jag har faktiskt inte det heller.
Lotta, ja detta känns lite nördigt faktiskt, men kanske lite coolt ändå. Men 1,5 timma? Jag trodde att den var en halvtimma, max. Hur kan det göras en film på 1,5 timma om ett typsnitt?! (jag försöker att ha en öppen inställning till detta)

Anonym sa...

Helvetica finns absolut inte på på alla PC. Inte i närheten.

L8 sa...

Ok, ok! Det finns på många PC men inte alla. Här kan ni läsa och se mer om filmen.

http://www.helveticafilm.com/

Anonym sa...

Jag har aldrig suttit på en PC med helvetica. Aldrig. Finns endast om man köpt in typsnittet till PC.

L8 sa...

Mariette! Vart är du? Jag behöver ditt stöd!

Anonym sa...

Mariette försöker låtsas som om hon inte riktigt vet vem du är nu...
Ska du till Götet idag? Jag längtar redan efter maten vi ska äta på fredag.
(ja, det ska ju bli riktigt kul och träffa dig också..)

Anonym sa...

Kul att bloggen börjat leva lite... Märkligt att det krävs något så uppseendeväckande som ett typsnitt.

Anonym sa...

Mariette läser detta om två månader. Håll ut, Lotta!

Jag gillar Myriad.

Anonym sa...

Jag gillar Comic sans...

Anonym sa...

Grundfos har ett eget typsnitt. Det är snyggt också.

K sa...

Ni borde skämmas som mobbar lilla Lotta för att hon fördjupar sina kunskaper och inte bara sitter hemma och pillar navelludd om kvällarna.

Comic Sans

Myriad

Bahhhhh!

Skandal.

Lotta. Du har min fulla förståelse och stöd. Vi måste fixa en filmvisning så att dessa obildade människor får förkovra sig i något annat än sport och såpor. 1,5 timme dokumentär ska de väl klara att sitta av. Vi kan ju alltid ta en toalettbrejk i mitten om de vill....

DET VAR EN BRA FILM!

Pöss

Anonym sa...

K, vi mobbar inte bara L8. Vi mobbar dig också. Du vär ju också där bland nördarna och dregglade i popcornburken över det genialiska med sans-serif. Såga vidare...

L8 sa...

Tack för stödet K! Visste att jag kunde räkna med dig. Det är ju egentligen bara sorgligt när folk inte förstår sitt eget bästa...

Comic Sans, Johan, den var för enkel som provokation.