måndag, oktober 15, 2007

Slutbåtat

I helgen tog vi upp båten så nu blir det inget mer båtåkande för oss på ett tag. Jo förresten, Johan skall ju åka ut med en kompis båt till helgen.

Det är en hel del procedurer kring det här med att ta upp båten. Vi är nu med i en båtklubb nära Hässelby där vi skall få lägga upp båten på en uppställningsplats. Bara det att vi hade fått en tid; 11.50, då båten skulle ställas upp oroade mig lite. Vi var därför ute i god tid och tog upp båten i Gustavsberg för att köra den tvärs över stan på trailer. Allt gick faktiskt väldigt bra. Men det var ju bara vi som kom med båten på trailer, de andra plockade upp båtarna ur sjön. Gubbarna som skötte det hela var naturligtvis riktiga sjöbusar som pekade med hela, smutsiga handen. Vi förstod att här gjorde man som man blev tillsagd och inget annat. Inga bilar fick vistas inne på uppställningsområdet och det stod vakter mellan den lilla hamnen och området.

Vi kom fram till att vi skulle få köra fram bilen, lossa trailern med båten och blixtsnabbt dra in båten på området för hand. Både Johan och jag insåg att vi inte hade lång tid på oss mellan skyttetrafiken av traktorer som kom körandes med megastora segelbåtar genom grinden. Pulsen ökade i takt med vår plan ritades upp. Jag satt bilen 100 m bort (var inte helt lätt att hitta en parkering för både bil och båt) och Johan vaktade vid grinden. När Johan ringde visste jag att det var klart att köra! Jag kom fram på ett par sekunder och sedan är det febrilt samarbete som gäller, Johan kopplar loss trailern, jag... öh, hejar på och sedan sticker jag iväg och parkerar bilen. Jag springer tillbaka och som tur är har han fått hjälp av någon att dra in båten innanför grindarna så att vi inte blockerar vägen.

Helt svettiga efter etapp ett börjar vi dra trailern. Vi hade tidigare spekulerat i hur tungt det skulle vara att dra ca 500 kg, men det gick förvånansvärt lätt. Och i denna stund var jag faktiskt väldigt tacksam att vi hade en av de absolut minsta båtarna. Inga jobbiga mastar att ta av, inga stora traktorer behövdes. Att Johan dessutom åker ut dit nästa helg själv och grejar det sista är ju alldeles, alldeles underbart!

Till helgen kommer jag till Göteborg, jag längtar!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt! Vi måste ses!!

Anonym sa...

Bra dramatiserat!

L8 sa...

Christin: Klart vi skall ses! Vad händer på lördagkväll? Ska vi se vilka som är sugna på att ses?

Anonym sa...

Mycket bra idé! Alla läser väl detta så det blir ju enkelt.

L8 sa...

Precis...

Anonym sa...

Jag läser alltid och vill gärna ses! Kommentarerna lyser dock ofta med sin frånvaro..

Anonym sa...

apropå traktorer, har inte du traktorkort lotta?

L8 sa...

Till den halta ö-bon: Det var könsuppdelat i Kvänum. Killarna skaffade traktorkort och körde omkring i sin (då) tuffa Epa-traktorer, vi tjejer körde moppe. Eller, rättare sagt, de andra tjejerna körde stora tuffa cross-cyklar, jag hade en indisk scooter vid namn BajAj Bonnie.

Anonym sa...

Trodde att man fick traktor kort i mellanstadiet på landet...