måndag, november 03, 2008

En riktigt skön helg

Jag är så nöjd med helgen! I fredags var vi hemma hos ett par kompisar och blev bjudna på väldigt god mat och upplevde en skön salongsberusning... Ett av de roligare händelserna var när ett barn plingade på dörren och klev in istyrd prinsessklänning och vitmålat ansikte. Jag sa till flickan att hon såg fin ut, medan Helen – som inte såg så tydligt sa till henne att hon såg riktigt läskig ut! Flickan såg lite sårad ut, uppenbart på jakt efter fler komplimanger än skrämda ansikten. Men vi hade i alla fall roligt efter hon hade gått. (och ja, hon fick en rejäl näve godis som kompensation).

I lördags sov vi länge och sedan åkte vi ut till Jungfrusund på Ekerö där det finns en restaurang som serverar brunch på helgerna. Jag kan nog inte förklara hur positivt överraskad jag blev! Restaurangen är fin och trevlig utan att vara så där så att man kan känner sig obekväm, tvärtom, man kunde slappa och herre Gud vilken buffè! Uppskattningsvis 5 meter "förrätt" dvs allt från olika sallader, parmaskinka, ägghalvor, lax, potatissallad till nudelsallad och ceacarsallad. Den varma maten var också bra, klassiska saker som egg & bacon, revbensspjäll mm.

MEN. Det är dessertavdelningen som är le gran final. Man kan givetvis gå in för att grädda våfflor om man vill det, men det är verkligen synd att bli för mätt för den ca 3 m långa buffén av efterrätter! Det fanns en chokladmousse/creme som var helt gudomlig. Den hade en så kraftig chokladsmak så jag nös efter första skeden.

Så, mycket nöjd efter den buffén åkte vi till Johans pappas grav och lade blommor där med hans familj.

Efter ett besök på IKEA hamnade vi hemma i soffan och kollade på film och slappade, ljuvligt!

Söndagen började med att jag vaknade vid halv nio tiden och såg att det var frost på allt utomhus. Snabbt fick jag få mig långkallingarna och varma kläder och for ut och fotade. Det var så fin ute! Men, som jag berättat om tidigare så är ju min display sönder på kameran vilket gjorde att det var lite svårt att fota närbilder (objektivet och sökaren sitter inte på samma plats).

Vid två-tiden var jag bjuden på afternoon-tea hos en kompis. Nybakade scones och massor av goda teer. Kan det bli bättre?

Söndagskvällen tillbringade jag i vår källare. Äntligen hade jag energi nog att röja och göra i ordning. Visst, det är ju inte snyggt, men det blev definitivt mycket bättre.

Så, med en sådan helg var det inte så farligt att jobba över idag. igen.







1 kommentar:

Anonym sa...

Är det husets vindruvor på bilden? Då är det bara för Johan att sätta igång.... Eiswein.
Snygga bilder förresten.