tisdag, juni 26, 2007

Mongot i kiosken

När vädret tillåter brukar vi ta vår pic-nicfilt och sätta oss ute i parken för att äta lunch. Idag tillät vädret det så vi strosade nöjda iväg. Ett litet stopp skulle dock göras på vägem, ett besök på 7-11 för köp av dryck. Det var bara min kollega och jag som stod i kö till disken med varsin dricka. När min kollega langar upp drickan på disken frågar jag henne om vi inte skall köpa något gott att ha efter maten. Min kollega Cecilia svarar att hon inte vet riktigt, hon skall tänka på saken, och räcker samtidigt fram pengarna till kassörskan. Det hela går mycket snabbt, men kassörskan ger C det onda ögat big time, och höjer ena ögonbrynet. Det hela kan tolkas som "skall jag döda dig här och nu eller tänker du bestämma dig?" C svarar snabbt att hon kan betala sin dricka och sedan komma tillbaka om det blir aktuellt med en bulle.

Så blir det min tur. Jag tänker för mig själv att här gäller det att stå på sig och inte verka vek. Jag skall betala mina 18 kr med kort. Ingen bra start men det är det vana vid på 7-11 tänker jag. Jag är med på puckarna och drar mitt kort snabbt och effektivt genom kortläsaren. Samtidigt ryter kassörskan till: FYLL PÅ MJÖLKEN DÅ!!! Budskapet är uppenbarligen inte riktat till mig, men jag ryggar lätt tillbaka ändå. Kassörskans medarbetare ilar kvickt iväg efter mjölken.

Kassörskan trycker sedan på fel knapp. "transaktionen avbruten". Hon tittar argt upp och fräser; Dra igen! Jag drar kortet igen. Samma meddelande visas på skärmen. Kassörskan svär nu högljutt på ett sluddrigt och skrämmande sätt.
-Dra igen! kommer det snabbt men otydligt. Jag drar och jag drar men det funkar inte.
Nytt fräsande; -Brukar du ha problem med kortet?
-Nix, svarar jag självsäkert.
-Ok, ge mig kortet. Hon tar mitt kort och gnuggar det hårt mot sin solkiga tröja. Sedan misshandlar hon mitt stackars kort å det grövsta genom att hårt och brutalt köra det genom kortläsaren en si sådär 15 gånger. Till slut ger maskinen upp och godkänner köpet. Vi kan alla andas ut och lämna butiken. Här blir det inga bullar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, hon verkar obehaglig. Tur att du har bullar hemma!

Anonym sa...

hmmmm vissa ska inte jobba i butik så är det bara......