torsdag, juni 14, 2007

Moraliskt dilemma

Jag har ett litet dilemma. I morse när jag precis kommit utanför porten och skall passera Jungfrugatan så svänger en buss ut på Linnégatan. Men det går inte så bra, för han dunkar i en bil som står på gatan så det ryker om det! Halva sidan av bilen repas och bucklas till ordentligt och kvar står en illa tilltygad bil som jag inte vet vad det är för märke, men den är lika cool som en gammal Mustang från 60-talet.

Jag har faktiskt sneglat på den där bilen de senaste dagarna för att den är så fräck. Ja, i det här fallet kan man faktiskt använda ordet fräck. Men nu är det inte så enkelt att busschauffören stannar. Nix, han smiter. Med sin otympliga, långa buss svänger han in på Artillerigatan och drar. Kvar står jag med gapande mun och kippar efter andan. Jag börjar fippla med mobilen för att skriva upp bussens reg. nummer som en Polack så snällt står och upprepar tills jag skrivit ner det. I all förvirring hittar jag inte memo-funktionen i telefonen utan skickar ett sms till mamma för att ha numret någonstans.

Nu är saken den att bilen står felparkerad. Som jag sa har jag sett den stå där i flera dagar och det sitter en P-bot på den eftersom den står för nära gatukorsningen. Anledningen till att man inte får stå där är; Just det, att man inte kan svänga ut med stora fordon från gatan om man parkerar där. Alltså, egentligen får han/hon skylla sig själv. Men det var ju en sådan fin bil!

Mitt i allt tumult ringer mamma upp. Frågar lite stressat; -Jag fick ett sms? Jag berättar kort att det är ingen fara, jag skall ringa upp henne om ett tag. När jag ringer henne 10 minuter senare berättar hon att hon blivit skiträdd när hon fått ett registreringsnummer sms:at från sin dotter 1 min efter att jag lämnat hemmet. (Hon sov hos oss inatt) Hon trodde jag blivit kidnappad. Det är i stort sett bara rika kändisar som går runt med en oro att deras barn skall bli kidnappade. Och min mamma.

Men nu är frågan: Skall jag engarera mig i det här och prata med Polisen? Bilen står ju uppenbarligen fel. Men å andra sidan vet jag inte vilka regler som gäller i detta fallet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Svårt. Du kanske kan tala om før bilægaren vad som hænde. Sen får han gøra upp med bussbolaget. Båda har ju liksom gjort fel. Fast jag tror att en smitning ær værre æn en felparkering.

Anonym sa...

Skönt att se att du inte har blivit en "riktig" stockholmare ännu, eftersom du engagerar dig i detta
Jag tycker nog att du kan meddela polisen att du har sett vad som hände och kan ge nummer och tidpunkt. Det kan väl alltid synas i någon statistik

Anonym sa...

Håller med Christin.....är man så dum att man ställer sig där man inte får tycker jag att man får skylla sig själv.

Men den stora frågan är ....vad kostar en biljett till Oslo??? ;o)

K sa...

Ring bilägaren och kolla vad han tycker.

Maria H sa...

Lotta vännen. Sånt här händer bara dig. Hur lyckas du? Det var ju inte så där jättelängesedan du sprang på en olåst bil med nycklarna kvargklömda. Men det är så fint. Du är så fin. Jag tycker att du ska kontakta både bilägare och polis. Bara sprid din information och låt dom lösa det.
Saknar dig.