måndag, november 26, 2007

Good Paj Paris

Mamma och jag tillbringade helgen i Paris vilket var mycket angenämt. Hotellet var jättefint och vi hamnade väldigt strategiskt mellan Operan och Place de Madelene. Vi har verkligen haft det skönt. Vi har shoppat, promenerat, ätit gott och shoppat. Och shoppat.

Vi blev rekommenderade ett område som vi inte hade varit i förut och åkte dit för att gå till en speciell theaffär. Och den var verkligen speciell. Det var som att komma in i en gammal lanthandel för the där de som stod bakom disken var klädda i beige linnekostymer och kunder det mesta som var värt att veta om the. Tydligen var deras storsäljare en blandning som hette Marco polo så den köpte vi lite av så klart. Innanför affären fanns också en ljusgård med ett jättemysigt café.

När jag strosade för mig själv en stund i lördags sprang jag rakt in i en loppmarknad som var heeelt underbar! Här snackade vi inte luggslitna mattor och trasigt porslin, här kunde man hitta flera Eames-stolar, andra trevliga 50-tals möbler samt fiiina stora bokstäver att ha på väggen. När jag frågade vad bokstäverna kostade svarade gubben 4 euro varpå min puls steg snabbt. 4 euro är ett riktigt bra pris för ca 30 cm höga stålbokstäver med djup. Jag plockade ihop en ansenlig mängd och frågade vad klumppriset skulle bli. han började spalta upp 40 euro x..... Oh no, gubbjäkeln hade menat 40 euro st! Jag mummlade något om att fundera och lämnade min kära hög med bokstäver. Över lag var det faktiskt ganska dyrt på loppisen så det blev mest att titta, men det var trevligt det med. Jag tröstade mig själv med att jag ändå inte skulle få plats med en Eames-stol i min väska på planet hem.

En annan lustig och klassisk sak jag råkade ut för var på en retaurang. Eftersom jag är allergisk för skaldjur så aktar jag mig för att beställa fiskrätter i länder där jag inte kan språket eftersom fonder och såser kan innehålla visst mått av skaldjur. Så när vi skulle äta en kväll så satsade jag på biff. Tänkte att det kan bli gott med en rejäl köttbit. När tallriken kom på bordet kom jag igåg vad “tartar” betyder. Råbiff. Men som tur är så gillar jag ju det och den här råbiffen var väldigt god! Min bordgranne tittade dock på den och rynkade på näsan!

På vägen ut till flygplatsenfick vi en taxichaufför som var väldigt lik kinesen i heroes. När jag tittade på Eifeltornet då vi svängde ut från stan tittade han på mig i backspegeln och sa: Good Paj Paris!

Thebutiken


Good Paj taxin

Soluppgång öven Place de Vendome

Mamma innan vi blev utslängda från Ritz foajé

Julskyltning på La Fayette

Äpplen på loppisen


6 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, vad trevligt det låter!

Patrik sa...

Jag tror _någon_ ska ge Lotta en större resväska i julklapp.

Patrik sa...

Kära bloggare! Det är torsdag natt här och fortfarande ingen uppdatering, vakna upp ur ditt husdrömmande nu och arbeta! ... i alla fall kan du väl arbeta med bloggen. Püss und klem und allt därtill!

L8 sa...

ha ha ha, ja, jag skall vakna upp. Har ett riktigt roligt brev att blogga om, skall bara få lite tid över att scanna... Det kommer - håll ut!

Anonym sa...

Vi väntar med spänning...

Anonym sa...

det finns någon som börjat blogga igen...