tisdag, maj 27, 2008

Jag är smartare än jag tror

Det som inte får hända har hänt. I helgen krachade min dator. Den bara dog. Från den ena sekunden till den andra gick jag från att ha en lycklig (kanske inte trots allt?) och arbetande dator - till att ha en inte alls fungerande dator. Jag har i min enfald trott att när en dator skall ge upp så skulle de ge ifrån sig någon form av suck eller en tillstymmelse till att förbereda mig på vad som komma skall. Kanske skulle den arbeta ovanligt segt eller kräva flera omstarter per dag. Så är det inte kan jag bittert meddela.

Jag känner mig halv utan min dator. Jag vill lägga in en bild på bloggen - men nej, det går ju inte. Skall bara kolla ett mail - nej just det ja. Så där håller det på. Förstå hur beroende jag är av min dator. Jag tog i alla fall ett snabbt beslut om att genast lämna in den på lagning när jag försökt enligt konstens alla regler att få igång den - utan lyckat resultat.

Alldeles nyss ringde de och berättade att min hårddisk totalt har krashat. Jag frågade lite oroligt om katalogen som skall gå till tryck denna vecka gick att rädda och han svarade att datorn stått och tuggat i en timma på att öppna en 10 tusendel av datorn hitintills... Inte så stort hopp med andra ord. Vi diskuterade hur han skulle kunna leta reda på just den filen jag behöver och vi insåg båda att det skulle ta tid. Jag berättade att jag hade tagit back-up bara någon dag tidigare, men visste inte om det skulle gå att använda då jag använt ett nytt program som jag egentligen inte förstår vad det gör. Han var också osäker, kanske var det så att "time-machine" som programmet heter bara finns till för att kunna återkapa tidigare sparade versioner av ett och samma dokument? Och att det bara gick att backa i tiden om man kopplade upp den mot huvuddokumentet. Jag tänkte att då var det ju inte så stor ide att jag höll på och backade hela tiden.

Men så ringde han tillbaka igen en stund senare. Tydligen skall det funka som en gammal hederlig back-up också! Han tillade att det inte var många som kommer in till honom med trasiga datorer som faktiskt tar back-up. Jag har ju uppenbarligen gjort det men inte riktigt vetat hur... Så man kanske inte är så dum ändå? Fast nu skall jag inte ropa hej än. Men ändå! Så kära vänner. För gud skull. Gör back-up på era datorer. OFTA!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina tankar finns hos din dator på sjukhuset.

Anonym sa...

Mina djupaste sympatier. Jag vill inte tänka på hur beroende jag är av min dator...