tisdag, april 28, 2009

Jag har mekat

Det jag gillar med att ha en motorcykel är att åka ut på fina turer där vägarna svänger så där lagom mycket. Jag tar inte ut den om vädret inte är ok och jag njuter när jag åker. Jag är verkligen glad för att jag tog min dröm om att ha en motorcykel på allvar.

Men tydligen är det inte det enda man ska göra med en motorcykel. När jag köpte den i höstas så var ett av säljarens argument att den hade "Vance and hines-rör" istället för vanliga avgasrör. So what tänkte jag som var heltänd på cykeln och inte hade den minsta tanke på att man kunde byta ut avgasrören. Men säljaren förklarade tålmodigt att med de här rören så LÅTER det mycket mer och det tog ett par sekunder innan jag förstod att det alltså skall vara en fördel. Som ni kanske har läst tidigare har jag lyckats skrämma barn och senast igår talade en gubbe argt om hur jag hade skrämt honom när han skulle gena genom bilkön (!). Vad man då kanske kan räkna ut är att det inte riktigt är ok enligt staten att ha dessa avgasrör som låter så mycket. Så när det nu drar ihop sig till besiktning så blev kvällens projekt att byta avgasrör.

Jag hade trott det skulle vara svårt men lite pep-talk från Johan gjorde att jag drog igång med relativt stor entusiasm. Den avtog dock ganska snabbt. Säljarens förklaring att "det är bara att byta fyra bultar" höll inte riktigt hela vägen. Lite samtal till säljaren om att jag hade en sladd som jag inte vet vart jag skall plugga in samt lite lånat tålamod från Johan gjorde faktiskt ändå att originalrören sitter där nu - ungefär 2,5 timmar senare. Som tur är skall den in på service dagen innan besiktning så de får kontrollera att det sitter på ordentligt.

Men jag är faktiskt lite stolt. Rören sitter där och jag har mekat för första gången i mitt liv. Och jag måste säga att det var härligt att känna doften av olja och muttrar igen, det var ju några år sedan jag höll pappa sällskap i garaget när han timme efter timme mekade med sin gamla Bentley.

Imorgon kommer nästa härliga utmaning - deklaration!

Vance and hines-rören



Original-rören

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lotta
nu blev jag bekymrad, skall verkligen tjejer mecka med motorcycklar? Är detta normalt?
Mamma

L8 sa...

Nej mamma, det är inte normalt. Tjejer skall stå vid spisen. Men så har jag ju heller aldrig betraktats som normal.

Christin sa...

Jag är sjukt impad av meckandet! Jag tittade på när Christian meckade med vår moppe. Och hämtade kaffe. Räknas det?
Jag tycker att det var snyggare med original-grejerna. Kommer barnen inte bli rädda för dig nu?

Anonym sa...

Jädrans legomoppe

Patrik sa...

Du är grym!