söndag, april 29, 2007

Vive la France!

Jag är i Paris. De säger att man skall möta våren i Paris och det är precis det jag gör. Eller, det är nästan så att jag möter sommaren i Paris faktiskt. Sedan vi kom hit i fredags har det varit runt 25° och strålande sol. Riktigt skönt. Men så i eftermiddags kom det stora svarta moln och efter en stunds tvekande från vädergudarna tog de i för president och fosterland och sände stora, kraftiga blixtar ner på Champs Elysées.

Vi sprang in på ett lite finare brasserie och fick ett fönsterbord. Vi har haft tur med placeringarna när vi varit ute och ätit. Ofta ett fint fönsterbord för två i sköna fåtöljer. Utanför öste regnet ner och t.o.m. då är Paris charmigt. Jag åt pasta med tomat- och basilikasås. Gott. Och dyrt. Jag gissar på en tillverkningskostnad av ca 8 kr. Priset på menyn - 21€. Vi delade på en glass till efterätt. Det sköna här är att man faktiskt inte behöver känna sig som en snål-Verner när man delar på mat här, det är det många som gör. Kanske mest par i och för sig, inte lika ofta mamma och dotter.

Eftersom det är söndag idag är i stort sett alla butiker stängda. Den stora Sephorabutiken på Champs Elysées hade öppet och som vanligt var den full av folk. Och som vanligt går det ungefär 10 kunder på varje vakt också vilket gör att man känner sig kraftigt iaktagen hela tiden. Men det är fortfarande väldigt roligt att gå till Sephora. Alla nyheter finns där. En tanke slog mig; numera finns det mycket fler hyllsektioner med herrprodukter. Bara för ett par år sedan var herrarnas produkter avvisade till ett av butikens hörn och de som florerade där verkade inte vara så intresserade av att snegla bort till damavdelningen. Skönt att se att killar får bry sig om utseendet nu för tiden och att de slipper skava nere i butikens sämsta hörn.

Vi intog en skön fem-rätters tursitlunch tidigare idag. I en båt med väggar och tak helt i glas fick vi (åter igen) ett fint fönsterbord med vit duk och högklassig service. Skön känsla att glida fram längs Sein i två timmar till fri dryck och utmärkt mat. En liten bubblare var livemusiken som faktiskt var bra.

Vi har upptäckt ett nytt område också. Antagligen inte alls särskilt nytt för de som varit här mer än oss men man gläds åt det lilla. Det är det sjätte distriktet som jag nu varmt rekommenderar. Mysiga gator, roliga affärer där man faktiskt har råd att handla och charmiga små restauranger. Jag hittade fram till Taschens butik, ett efterlängtat besök som dröjt alldeles för länge! Böckerna är ljuvliga, men ack så tunga! Det blev inget köp denna gången även om jag var bra sugen på en fet bok om print reklam för futtiga 29 €. SAS restriktioner om bagagevikt ringde i mina öron. Och jag hade ju redan ett gökur, en äggklocka och Viggos nya koppel i påsen.

Imorgon skall vi besöka Habitat och LaFayettes designavdelning, skall bli mycket intressant!

1 kommentar:

K sa...

Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk.

Jag åt IKEAs köttbullar till lunch jag.