tisdag, maj 15, 2007

Trapphuset skall vara rent

Vi sitter och disskuterar barnvagnar i trapphuset och jag känner hur jag tänder till. Jag har tänkt på det där flera gånger men aldrig låtit irritationen flamma upp ordentligt. Men nu känner jag att det hettar lite inom mig. Varför anses det vara ok att ställa, på vintern skitiga, barnvagnar i trapphuset? De står i vägen för oss andra, råkar man nudda den blir man skitig på byxorna och det är fult.

"Jamen... om man inte får plats med barnvagnen inne i lägenheten så måste man ju ställa den där ute". Svar nej, det måste man inte. Vi ställer inte ut en stol som vi inte har plats med i trapphuset. Och den är ändå ren. Har man en barnvagn så får man ha den i inne i lägenheten, man får helt enkelt göra plats!

Min kompis Linn har en liten dotter och de bor mitt inne i city i Stockholm. I väntan på sin nya, stora och fina lägenhet bor familjen i en liten etta. Hallen är minimal och jag är så imponerad över att de inte klagar det minsta över att de tre skall få plats på så få kvadratmeter. Och de gnäller inte heller över att deras barnvagn tar upp i stort sett hela hallen. För man ställer den inte i trapphuset. Det är förbjudet enligt lag (har mina kära arbetskamrater upplyst mig om) eftersom det kan vara farligt att de står i vägen om det börjar brinna. Så barnvagnsägare, ni tror säkert att jag hatar barn nu, men det gör jag inte. Det är inte barnen det är fel på, det är ägarna till deras fordon.

Ps, är det kanske lösningen på mitt moppeproblem? Att helt enkelt ställa den bredvid barnvagnarna i trapphuset? Fast jag måste säga att vår trappuppgång är skonad, det står nästan aldrig några vagnar där. Ds

7 kommentarer:

Patrik sa...

En annan grej med barnvagnar är ju det där när föräldrarna envisas med att gå i en den minsta av affärer som redan är överbefolkad med kunder. Istället för att bara ställa vagnen någonstans och ta med sig ungen så ska de likt förbannat gå runt med barnvagnen i den lilla, lilla, lilla butiken. Jag säger som kära Gösta i 'Vi hade i alla fall tur med vädret': "Varför kan du inte välja dagens som alla vi andra?! Det gör du bara för att sabotera!"

L8 sa...

Patrik: Håller helt med. Har du tänkt på det här med att pensionärerna alltid går ut och handlar mitt i lunchrusningen då? Så står de och blockerar hela kön när de rotar efter 50-öringar och folk (läs jag) blir helt galna. Varför kan de inte släpa sig ut två timmar senare och DÅ kunna underhålla kassörskan med sitt prat?

CECILIA sa...

För att tillägga till denna diskussion så blir jag-som barnlös vindrickande 30+are-irriterad på småbarnsföräldrar som alltid roffar. Roffar bästa tiden för semester (blahblahdagisharjustängtblahblah) alltid MÅSTE gå exakt klockan 17 från jobbet och vabbar titt som tätt när de själva är sjuka. Mycket irriterande.

Anonym sa...

Shit, vad det var gnälligt här idag!

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik sa...

Cecilia: Håller lätt med på den punkten! Kommer ihåg när jag fick följande kommentar på jobbet när jag var tvungen att jobba över ytterligare en dag efter att ha jobbat över alldeles, alldeles för många. "Nä, då tar jag och går hem till mig familj nu och stackars du får sitta kvar." Det hjärninnehållet var nära att bli någon vacker abstrakt konst att hänga upp på väggen.

Christin: Hänvisar dig till Nikiforos Diamandouros och Aftonbladet, tidningen med bra journalistik.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1069829,00.html

ps. Raderade mitt förra inlägg då jag råkade kalla Christin för Christina och det vill vi ju inte, "rätt ska vara rätt" som det så vackert heter.

Anonym sa...

Jag är tacksam att jag slapp heta Christina. :-)

Lotta du kanske kan skicka in dina barnvagns-klagomål till den där snubben Patrik skriver om. Han vill ju tydligen ha in fler klagomål från folk. Vad är det för ett jobb egentligen?