fredag, februari 08, 2008

10 år och så lite har hänt

Nu är jag i Göteborg. Efter en galet stressig vecka var det skönt att komma ner till ett tomt hus med bara Viggo som sällskap. Jag har flera gånger under kvällen tänkt; om jag skulle ringa till henne, eller höra med den och den om de vill ses. Men som tur är har jag inte gjort det för jag är riktigt slö ikväll.

Vi flög ner, Viggo och jag. Det var hans andra flygtur i livet och jag blir återigen förluffad över hur cool hund jag har. Visst, han gillar inte att bli instängd i hundväskan som man måste ha när man flyger, men så fort vi är ombord på planet så öppnar jag ena sidan på väskan. Då sträcker han ut sina tassar och inom loppet av någon minut har han rullat runt och ligger på rygg med alla fyra i vädret och stensover. Flygplanet mullrar och låter men det spelar ingen roll. Återigen sa flygvärdinnan att det var den coolaste hunden de har haft med på planet. Och jag pyser givetvis av stolthet som ni hör.

Idag har jag också sålt min lägenhet. Kontraktet är påskrivet och de många festernas tid på Övre Majorsgatan är över. Sorgligt, men det var dags. Det är ju också så att en ny era börjar. Nu träder vi in i vuxenlivet med grillpartyn, alldeles för tidiga drinkar på altanen och långa rödvinskvällar i källaren. Här skall flödas av fredagsfyllor och nog faan ska vi hitta någon liten alkispub i Bromma där vi kan hänga när vi (allt för ofta) inte orkar byta ut mysbrallorna mot partykjolen. Sanna mina ord, det här är ett stort steg.

Jag såg förresten vårt hus från flygplansfönstret idag. Jag blev alldeles till mig, men vad hjälpte det, det är inte sådana nyheter jag kan dela med Viggo. Eller, det uppskattas i alla fall inte från hans sida. Jag såg att det lyste på badrummet i huset. Nu förstår ni hur nära flygplatsen vi kommer att bo. Ni förstår också att någon i familjen som bor där nu gick på toaletten exakt 18.51 idag.

Imorgon skall jag gå på 40-årsfest. Jaha, kanske ni tänker, det var ju inte så väldans glammigt. Och nej, glammigt blir det definitivt inte, men roligt och skönt skall det bli! Åsa som har festen har hyrt en stor vedeldad tunna som man badar i i trädgården och dessutom fixat en manlig massör som har hår på bröstet och skall massera oss i bar överkropp! (för all del, vi lär väl inte vara påklädda på överdelen heller, så det är ju egentligen inte mer än rätt att han också är det när jag tänker efter?) Det hela skall bli en mycket spännande upplevelse och om ni är snälla och kommenterar mycket så kanske det bjussas på bilder här fram igenom!

Avslutningsvis så fick jag en aha-upplevelse så här på fredagkvällen i Hovås. För cirka 10 år sedan gjorde jag bort mig på Hovås pizzeria genom att i en mycket ogenomtänk situation härma pizzabagarns brytning när jag sa att jag ville ha vitlöksdressing till salladen. "ja, jag vill ha VITTLÖCK". De flesta av er har nog hört historien. Ikväll var jag där igen och gör inte exakt samma misstag, men det är samma pizzabagare och jag hör banne mig fel på varje ord han säger vilket resulterar i att jag försöker upprepa varje ord han säger och han i sin tur inte fattar vad jag håller på med. Galet. 10 år och vår kommunikation har snarare blivit sämre. Men det bevisar å andra sidan hur sällan jag käkar pizza.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, jag vet att inte Viggo kan tala, då får du nog skaffa dig en papegoja. Jag har hört att papegojor kan prata både svenska och arabiska när det vill sig.

Patrik sa...

Här ...

Patrik sa...

... kommer ...

Patrik sa...

... många ...

Patrik sa...

... kommentarer!

Patrik sa...

Se så, lägg upp bilder från 'nakna överkropp'-kvällen nurå!

Anonym sa...

heter du bertilsson?

L8 sa...

Anonym: Om du berättar ditt namn så berättar jag mitt.

Anonym sa...

Fegt att vara anonym...

Anonym sa...

visst, Erik Jonsson heter jag.

L8 sa...

Hej Erik! Japp, mitt namn är Bertilsson.

Anonym sa...

Ok, hoppas du ej tycker det känns otrevligt men såg på bloggen att dina föräldrars hus var med i en spricka i kristallen och jag vet att ett par som heter Bertilsson har ett väldigt fint hus på Hovåsvägen.

Anonym sa...

Åh, vad spännande med en okänd Erik som läser din blogg, Lotta! Jag trodde att vi var 5-6 stycken som läste. Men när en sån här kommentar dyker upp så finns det ju inte längre några gränser för hur många som kanske surfar in och läser. Om Johan skriver mer än ett inlägg om året på sin blogg så kanske ni snart blir som det där andra paret på Östermalm.

Anonym sa...

Jag vet att det är många fler som läser din blogg,men är oerhört dålig på att komentera.Det måste ju vara halva nöjet att läsa vad andra tycker,om inte annat så är det hemskt roligt att komentera.
Jag har levande bevis på att papegojor kan prata svenska och arabiska ,och det är öronbedövande.Det är nog lugnare med en tyst och söt Viggo.

L8 sa...

Erik: Det känns ju som att det är ganska stor chans att det är mina föräldrar du känner till. Får jag fråga hur du känner dem? Blir ju naturligtvis nyfiken ;)

Christin: Meh, 5-6 stycken var väl lite snålt, jag tror nog att jag lyckas dra till mig i alla fall 7 läsare...

Jessika: Det är så roligt att du gillar att kommentera! Och visst är det så, mycket av nöjet för min del är ju responsen från er som faktiskt går in och läser om vad som händer i min vardag.
Jag hade faktiskt gått och funderat på det där hur ni löste det med era hundar nu när du börjat arbeta igen. Och svaren får jag via min blogg :)

Anonym sa...

Känner dem inte över huvudtaget, vet bara att de äger det huset(det sticker ju ut lite) samt att de är inom kosmetika branschen.