onsdag, februari 27, 2008

Förberedelsen har börjat

Det närmar sig. Idag var vi hos vår bankkvinna och diskuterade lån. Johan såg ut att få stora skälvan när hon per automatik lade upp ett gemensamt lån- och räkningskonto. Han mumlade något om att detta var mer allvarligt än att gifta sig och såg lite lätt svettig ut. Jag tror att han själv blev överraskad över sin reaktion. Jag kände faktiskt en lättnad över att slippa hålla på och räkna och fixa med vem som har betalt vad varje månad. In med pengarna på ett gemensamt konto bara så löser det sig. Sånt gillar jag.

När vi kom hem blev Johan stressad. (eftersom jag är en sann tidsoptimist har jag inte vett att bli stressad, så när han blir det tar jag det som ett tecken att även jag skall börja skynda på.) Så nu hänger det en lista på kylskåpet - vilket annars är strängt förbjudet, kylskåpet skall vara fritt från lappar -där det prydligt står uppradat saker vi måste fixa innan flytten. Vi har delat upp punkterna oss emellan. Jag har vatten, sopor, bredband och telefon. Jag är väldigt glad att jag slapp el. El är som ett mysterium. man kan absolut inte vara utan det, men det är helt omöjligt att fatta vad man betalar för.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dej om elen. Suck, och nu blev jag påmind att jag måste ringa och krångla med dom igen. Var glad att du slapp elen.

Anonym sa...

Vill inte skrämma dig, men jag har dålig erfarenheter av bredband/telefon-grejen. Elen var en barnlek i jämförelse.

Anonym sa...

Shhhh, skräm henne inte.

Kingen sa...

du har klart fått rätt grjor på listan. elen suger. o de andra grejorna är bara att sätta på auto girot. Kom ihåg att begära utdrag från johan hur mycket el ni gör åt per månad å så sen :)

Anonym sa...

Jag kommer förmodligen föra statistik över vår konsumtion och redovisa elåtgången vid varje månadsskifte. Försäkringar hamnade på min post också... När L8 pekar med hela handen och säger vilka poster man skall ta, då är det bara att rätta in sig.

Anonym sa...

Du drog en nitlott - el och försäkringar!

Anonym sa...

Jo, man är ju lite av en toyboy där hemma.