tisdag, mars 04, 2008

Ny dag - ny låt

Jag är verkligen inte särskilt musikalisk. Jag lyssnar inte så ofta på musik, sjunger som en kratta och är helt borta när det kommer till att känna till artister. Förstå mig rätt, jag gillar verkligen att lyssna på musik, men jag tillhör inte gruppen som sätter på stereon det första jag gör när jag kommer hem. Jag låter det oftast vara tyst. När jag lyssnar på musik så glömmer jag oftast på att jag har en skiva igång.

Men ändå vaknar jag upp varje dag med en låt i huvudet. Det är som om jag har en alldeles egen liten juke-box i min hjärna som står på ständig random och plockar låtar som jag på ett eller annat sätt har snappat upp genom min livstid. Det kan vara de mest bisarra 80-talsklassikerna som jag inte ens visste om att jag kunde melodin på eller så kan det vara en hit jag hört för bara några dagar sedan. Jag har försökt luska ut vart de kommer ifrån, om jag omedvetet hör någon radio eller att det kommer från TV:n på morgonen, men nej, radion står aldrig på hos oss innan vi går på jobbet och när TV:n är på så är det nyheter vi tittar på.

Så varje dag då jag går genom Humlegården och tittar på alla hundar som busar och dess ägare som inte verkar ha bråttom någonstans (varför jobbar de inte, de står där så skönt i sina gummistövlar och verkar ha all tid i världen trots att de inte ser ut att vara i pensionsåldern) så funderar jag på detta; vart kommer låten ifrån?

Ett litet nöje om mornarna är också stressade pappan. Stressade pappan kommer halvspringandes i sin fina, långa rock och verkar alltid vara på ett strålande humör när han kör sin fina barnvagn med det lilla knytet i. Han pratar och gestikulerar med bebisen och han ser inget annat. Vi brukar passera varandra vid den lilla blomsterkiosken ungefär fyra minuter i halv nio.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vaknar upp med Guten morgen, guten morgen... varje morgon.

Anonym sa...

Jag har en låt som dyker upp i mitt huvud titt som tätt vare sig jag har hört den eller inte. Det är "Vår julskinka har rymt" med Werner & Werner.

Anonym sa...

jag brukar vakna upp av kan du vissla johanna men det är gojorna som visslar och sjunger(börjar bli lite tjatigt).Dem skulle behöva förnya sig.