torsdag, mars 20, 2008

På semester på semestern

Jag är på semester i Spanien. Och så har vi varit på semester på semestern. I förrgår tog vi lilla Bettan och åkte till Jerez de la Frontera. Det ligger ca 18 mil från där vi bor och det var riktigt fint landskap längs vägen. Vid ett tillfälle tyckte jag mig se Windowsfönstret, ni vet den där skrivbordsbilden som många har på sin Pc med gröna kullar och blå himmel. Det såg faktiskt precis ut så.

Framme i Jerez letade vi oss fram till Sandemans bodega där vi gick på Sherryprovning och fick en rundtur bland tunnorna. Ganska kul, men eftersom vi kom fram till att jag skulle vara chaufför för resten av dagen så hade nog de andra snäppet roligare.

Efter provningen (och en del shopping i den tillhörande butiken) åkte vi till Cadiz. Det var ganska häftigt faktiskt, det ligger på en lång sträng ut i vattnet och vi fick fantastisk utsikt från hotellrummet. Kusten där kallas tydligen "Costa del luz" vilket fritt översatt betyder ljusa kusten och det var faktiskt ett fantastiskt ljus. Lite som känslan man får i Skagen.

Det blev lite strosande i staden på kvällen och sedan god mat. Storstilade som vi är bjöd Johan och jag mamma och pappa på glass på Mc Donalds efter den fina middagen...

(oj, nu när jag sitter och skriver så kommer pappa och bjuder på en liten chupito! Chupito är för er som inte vet en liten shot)

Nu är vi "hemma" igen och inatt vaknade vi upp av att det åskade så rutorna skallrade i sovrummet. Det var ett rejält åskväder som ligger och studsar mellan den Spanska och den Afrikanska kusten. Så vädret har inte varit på topp varken igår eller idag. Men vad gör det när man blir serverad chupitos i soffan?

Vår terass

Johan med en blygsam Calvados

Fisk i hamnen Sotogrande

Fet fiskhandlare på fiskmarknaden i Jerez

Fula fiskar

Cadiz beach

Apelsin på vårt träd på terassen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter underbart skönt,och ser dessutom ännu bättre ut.Sitter själv på jobbet och tittar ut på snö och blåst (påsken är räddad).Ha en fortsatt trevlig semester,och ta en Chupito för mig också.

Anonym sa...

Åhh! Det låter härligt! Jag har skottat snö idag så nu har jag ont i ryggen. Om jag hade väntat några timmar så hade snön försvunnit av sej själv.