måndag, augusti 20, 2007

Loppisfynd

I lördags åkte Katarina, Johan och jag på loppisrunda. Vi sökte oss ner mot en outforskad plats på detta jordklot; Södertälje. Jag hade läst om ett ställe som heter Designhörnan och det skall tydligen vara en butik med 50 & 60-talsinredning. Gamlingar som vi börjar bli var vi där för tidigt. Med 45 minuters väntan bestämde vi oss för att söka igenom Södertäljes antikaffärutbud. Vi hamnade i en källare med mycket prylar som ett äldre par äger. Jag hann inte gå runt många minuter förrän jag ser sex stycken fina Stig Lindbergkoppar stå i ett hörn. Jag kände pulsen stiga, men behärskade mig och skred lugnt och säkert fram för att leta efter en prislapp. Men det fanns ingen. Så jag tog en kopp med fat och gick ut till butiksägaren. Jag frågade om priset varpå han svarar att de kostar 500 kr. Äh, 500 är för mycket för en kopp tänkte jag, ok att de brukar kosta det, men det blir alldeles för mycket pengar. Det är då det händer, han tillägger: "Alltså, 500 kr för alla sex kopparna."

Jag står still och försöker hämta tillbaka hakan som försvunnit nedåt någonstans. Sedan säger jag bara något i stil med: "ja, ja, ok men då tar jag dem". Gubben ser lite förvånad ut, han funderar nog över om jag vet om vilket fynd jag har gjort, så han tillägger: "De där kopparna får du betala ca 600 kr för i en butik i Stockholm". Jag bara nickar och går och hämtar de andra kopparna.

När jag betalar frågar jag om de har några loppistips att bjuda på. Gubben börjar berätta om en loppis, några mil utanför stan. När jag frågar efter namnet på platsen så att vi kan slå in det på vår GPS får jag höra något som får mig att tappa hakan igen. Dock inte på ett positivt sätt. Han påbörjar sin mening med "Men LILLA gumman..." Jag känner hur ilskan kommer nerifrån magen och brakar upp genom strupen för att i sista sekunden stoppas av tanken: Lotta, inse vilket fynd du har gjort, släpp det. SLÄPP DET! Så jag gjorde det. Jag släppte det. Givetivis fick jag älta det några gånger i bilen, men sen var det bra.

Idag, måndagmorgon så har jag glatt berättat om mitt loppisfynd på jobbet. När jag visar bilden på kopparna kommer dräparkommentaren från min kollega Tony: Men sådana där koppar, det hivade jag flera stycken på tippen igår!


1 kommentar:

Anonym sa...

Vart ligger den tippen? Har du inte ett sånt kort så du kommer in där?